Alla inlägg under mars 2011

Av Emil Eriksson - 17 mars 2011 10:00

Tomi Ungerer är en konstnär som är lätt att missa. Det enda jag visste om honom innan jag såg dokumentären (Tack, K Special.), var att han skrev och illustrerade boken Crictor, som handlade om en tam Boaorm.


Men han verkar vara en rätt intressant person ändå, den där Ungerer. Född i Belgien, flyttade senare till USA. Han avskydde landet och dess befolkning ända från barnsben, men det var det enda sättet att bli känd i sitt konstnärskap.


Jag tror att han slog igenom och började tjäna pengar på sina barnböcker, men var visst inte så lätt att ha att göra med. Han tyckte till exempel att det var väldigt roligt att försöka få in olika former av snusk i sina barnboksbilder, bara för att det var skoj. Strandmotiv kunde exempelvis innehålla en använd kondom som låg lite i det fördolda. Vissa kanske tycker att det är barnsligt att göra så, men själv tycker jag det är alldeles lagom regelvidrigt för min smak.


Förutom det gjorde han mycket affisher som bland annat propagerade mot USA:s krig i Vietnam, segregeringen mellan vita och svarta. Jag tror det var Ungerer som myntade uttrycket "Expect The Unexpected", men jag är inte helt säker.




   


 

















Tyckte i alla fall att han var värd att nämnas bland intressanta människor.



Av Emil Eriksson - 17 mars 2011 06:45


 

Av Emil Eriksson - 14 mars 2011 09:00


 


Morgonen då jag skulle åka till England tog jag de här bilderna. Precis hemkommen från jobbet tyckte jag att dimman som låg över grannskapet var för fin för att inte förevigas. Så in i lägenheten och ut med kameran bar det. Mest för skoj skull, eftersom jag inte hade något särskilt motiv i åtanke. Dimma rekommenderas varmt att fotografera i..


Det nya försöket.

Translate This Blog.

You translate this blog at your own risk of not understanding much more than before, since Google Translate is not a very clever application. Just saying..

Kalender.

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv.

Tidigare år.

Fotobloggar.

Bloggar.

18 besvarade frågor

Kategorier.

Omröstning.

Hur många fotografier har du på dina väggar?
 Zilch, zero, not a single one..
 Hmm.. En bild kanske.
 Räknas en fototapet?
 Fem eller färre.
 I fucking love photographies! Man ser inte väggen för alla ramar.

Senaste inläggen.

Sök i bloggen.

Fotobloggar

Blogglista.se

Blog Statistics

Fotobloggar bloggar

bloggping

Konst


Ovido - Quiz & Flashcards