Alla inlägg under november 2011

Av Emil Eriksson - 29 november 2011 20:25


Igår satt jag och sållade ut bilder igen, på grund av det som framgår i nedanstående inlägg. Gjorde mig själv en tjänst genom detta. Istället för ca 60 bilder som jag var nöjd med hittade jag 88.


Sen tänkte jag att det nog är bäst att prata lite med tjejen som gav mig erbjudandet, för att se hur mycket yta jag hade att jobba med.


Då började allting luta en aning. Tydligen hade biblioteket, eller vem det nu är som är ansvarig för öppningen, sagt att de bara ville ha "Verk" från estetprogrammet på Peder Skrivares Skola. Vilket innebär att jag har halkat tillbaka på noll.


Med tanke på att det förmodligen bara är max två av trettio estetare som går in helhjärtat med sitt arbete, så känns det ju en smula för jävligt att bli bortprioriterad av några osnutna småbarn som ska göra fula saker i papier mache på en månad. Förmodligen bara för att de är billiga och för att det är så jävla fancy kommuner emellan att kunna säga att de satsar på ungdomar. (A.k.a Enkelspårig idioti.)


Men jag tänker inte ge upp för det.


Jag ska höra av mig till kommunen imorn, ta reda på vem som är ansvarig och se om de inte kan bjuda på lite av sina feta lokaler till mig.


To be continued.

Av Emil Eriksson - 28 november 2011 02:12


Jag har upptäckt att Apperture har spelat spel med mig. Tydligen kan man inte bara dra ut den färdiga bilden ur programmet och in i valfri mapp, inte om man vill ha bilder som är större än 2,2 Megapixel i alla fall. Exporterar man bilden till mappen, fine, ingen komprimering, 10 till 8 Megapixel.



Hur kan det vara så? Borde inte programmet ha vett på att åtminstone säga något i stil med:


"Hey, slöfock, visst kan du bara dra bilderna från programmet till valfri mapp. Visst gör det, I don't care. Men bara så du vet, jag tänker förminska bilden med upp till fyra femtedelar, fortfarande sugen?"


Agree    Decline



Jag kanske gör något fel, det kanske finns ett enklare sätt.. Tur i alla fall att jag kom på det innan den 13:e. Det hade sett för jävligt ut att förstora bilder med bara 2,2 Megapixel till ens 40x60 cm.



Av Emil Eriksson - 27 november 2011 21:06


Som jag säkert nämnt och ni märkt kan jag bli väldigt lat och orkeslös emellanåt. Det är lättare att ge upp än att slutföra ibland, speciellt när man som jag, har dålig diciplin. Så kom det sig att jag ändå fått ett utställningsjobb på biblioteket i Varberg den 14 Januari, när det ska slå upp portarna igen efter en ombyggnation.
Försökte hitta tidningsartikeln om det på Hallands Dumheters hemsida för att se hur stor yta det var som skulle gå till konst och kultur. 5 minuters letande lades ner, men åt helvete heller att det gick att få tag på. Tror att det var ca 4000 kvadratmeter i alla fall.


Så nu har jag en deadline. Den 13 ska allt vara färdigt för upphängning. Jag har inte ens ett tema, så jag får väl satsa på något brett eller konstigt så att jag kan klämma in vilka bilder jag vill. "Liv och död i Varberg." kanske? Meh, jag får se. I grundskolan gjorde jag alltid titeln efter verket. På så vis satte den inte käppar i hjulet för mig.


Det kan bli tight, men jag ska klara det.


Återkommer med mer info allt eftersom.



Av Emil Eriksson - 14 november 2011 12:44


Sjuk och orkeslös sitter jag, halsduk och stickad tröja, bombar kroppen med Agent Orange (läs: Vitamin C). För tillfället är det kaka på kaka som gäller i min värld. Har tagit mig i kragen och börjat sortera mina bilder i "bra"- och "inte bra"- fack. Mitt mål den här månaden är att sortera ut ett trettiotal - eller fler, men det låter ju så bra att sätta en gräns - bilder som jag ska få utskrivna i 20x30 och 40x60. Det är fan på tiden.


Dessutom ska jag sätta kategori på alla bilder så att det blir mer lättöverskådligt, få det färdigt.


Jag återkommer med en sammanställning miniatyrer på de bilder jag tycker är värda att förstora. Kommer ni på en bild som borde finnas utanför Teh Internät så... Eller vänta.. Strunt i det, vi tar det senare. ;)


Av Emil Eriksson - 5 november 2011 01:39


Av någon anledning så har min fantasi gått och lagt sig ett tag. Kanske har jag börjat få prestationsångest och därför sållat bort bilder som egentligen hade passat i en blogg. Jag får väl helt enkelt skriva lite mer textbaserat istället, Inte lika mycket "En bild om dagen"-mentalitet, så ni vet. (Oh-yeah, unintentional rhyming!)


Ses.

Det nya försöket.

Translate This Blog.

You translate this blog at your own risk of not understanding much more than before, since Google Translate is not a very clever application. Just saying..

Kalender.

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Arkiv.

Tidigare år.

Fotobloggar.

Bloggar.

18 besvarade frågor

Kategorier.

Omröstning.

Hur många fotografier har du på dina väggar?
 Zilch, zero, not a single one..
 Hmm.. En bild kanske.
 Räknas en fototapet?
 Fem eller färre.
 I fucking love photographies! Man ser inte väggen för alla ramar.

Senaste inläggen.

Sök i bloggen.

Fotobloggar

Blogglista.se

Blog Statistics

Fotobloggar bloggar

bloggping

Konst


Skapa flashcards